Acestea se verifică şi probează prin intermediul unui test-grilă elaborat la nivelul de pregătire al unui absolvent de liceu, pe baza unei bibliografii accesibile.
Elementele supuse verificării se referă la următoarele aspecte:
1. LEXICAL-SEMANTIC
- identificarea sensurilor corecte ale unor cuvinte;
- recunoaşterea relaţiilor de sinonimie, antonimie, omonimie şi paronimie dintre cuvinte;
- identificarea şi utilizarea adecvată, în contexte variate, a sinonimelor, antonimelor, omonimelor şi paronimelor unor cuvinte;
- identificarea, în serii de sinonime, a cuvintelor neologice;
- recunoaşterea apartenenţei unor cuvinte la fondul principal sau la masa vocabularului.
2. GRAMATICAL
- identificarea formei corecte de gen, număr şi caz a unor substantive;
- utilizarea adecvată a formelor articulate;
- identificarea formei corecte de feminin a unor adjective;
- recunoaşterea adjectivelor fără grade de comparaţie;
- identificarea formelor corecte ale adjectivului pronominal de întărire, ale adjectivului pronominal demonstrativ de identitate, respectiv ale adjectivului pronominal negativ;
- identificarea formelor corecte – cu, respectiv fără sufix flexionar – ale unor verbe;
- diferenţierea semantică a formelor verbale cu sau fără sufix;
- identificarea greşelilor constând în trecerea de la o conjugare la alta.
3. FONETIC ŞI ORTOGRAFIC
- accentuarea corectă a cuvintelor;
- recunoaşterea dubletelor accentuale;
- identificarea formelor corecte din punct de vedere ortografic;
- corespondenţa ortografie – ortoepie.
Întrebările vizează chestiuni necontroversate, a căror rezolvare corectă decurge din cunoaşterea principiilor actualei norme literare româneşti probând capacităţile pe care le au candidaţii în ceea ce priveşte:
a) definirea şi corecta utilizare a feluritelor cuvinte şi forme,
b) distingerea între diferitele posibilităţi pe care limba le oferă şi felul în care norma literară le actualizează - la nivel lexical-semantic, gramatical şi fonetic,
c) explicarea în mod corect a soluţiilor pentru care s-a optat, testul urmăreşte să ofere o imagine corectă şi reală asupra bunei cunoaşteri şi stăpâniri a limbii române şi asupra deprinderilor de a utiliza corect norma literară contemporană.
Bibliografie
Bibliografia pentru proba scrisă la examenul de admitere la Facultatea de Drept a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”, din Iaşi
- Academia Română, Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan – Al. Rosetti”, Dicţionarul ortografic, ortoepic şi morfologic al limbii române, ediţia a III-a revăzută şi adăugită, Editura Univers Enciclopedic, Bucureşti, 2021.
- Academia Română, Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan – Al. Rosetti”, Dicţionarul explicativ al limbii române, ediţia a III-a, revăzută şi adăugită, Editura Univers Enciclopedic, Bucureşti, 2016.
- Academia Română, Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan – Al. Rosetti”, Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, Consiliul Naţional al Audiovizualului, Eşti cool şi dacă vorbeşti corect, Editura Univers Enciclopedic Gold, Bucureşti, 2010.
- Seche Luiza, Preda, Irina, Dicţionar de sinonime, Editura Meteor Press, Bucureşti, 2005.
- Bucă, Marin, Dicţionar de antonime, Editura Meteor Press, Bucureşti, 2009.
- Felecan, N., Dicţionar de paronime, Editura VOX, Bucureşti, 2007.
- Felecan, N., Dicţionar de omonime, Editura VOX, Bucureşti, 2006.
- Marcu, Florin, Marele dicţionar de neologisme, Editura Saeculum, Bucureşti, 2009.
- Manualele în vigoare, pentru clasele V-VIII, la disciplina Limba română, aprobate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.