BURSE DE AJUTOR SOCIAL ȘI BURSE DE PERFORMANȚĂ
A. BURSE DE AJUTOR SOCIAL
A.1. DEPUNERE DOSARE
- Perioadă depunere: 20.10.2025 - 04.11.2025 (în zilele lucrătoare)
- Program: 10:00-12:00 și 13:00-15:00
- Loc: Secretariat IFR (cabinet 115B), Facultatea de Drept
Important: Pentru a evita situațiile în care dosarele nu pot fi primite din cauza unor neconformități (documente lipsă, semnături/ștampile absente, copii neconforme, acte cu valabilitate depășită etc.), vă rugăm să depuneți dosarul cât mai devreme, nu lăsați efectuarea demersului exclusiv în ultima zi.
- Termen-limită: 4.11.2025. După această dată nu se mai primesc dosare, întrucât acestea intră în analiza Comisiei, cu procesare detaliată și termene procedurale ferme.
- Completări/rectificări se pot face numai în perioada de depunere; la depunerea în ultima zi, riscul de respingere pentru neconformitate este foarte mare.
- Verificați, înainte de depunere, că aveți toate documentele obligatorii, în formatul și cu valabilitatea/conformitatea solicitate.
Pe coperta dosarului se vor menționa:
- „Anul universitar 2025-2026”
- Numele, inițiala tatălui, prenumele
- Facultatea de Drept, anul de studiu; specializarea (pentru ciclul de master)
- Tipul bursei sociale (după caz):
orfan de ambii părinți / orfan de un părinte / familie monoparentală / centru de plasament / caz medical / venituri mici
A.2. Informații și clarificări: canal unic de comunicare
- Perioada de informare: începând cu data de 20.10.2025.
- Canal unic: orice informație privind bursele sociale se obține EXCLUSIV de la D-na secretar Ancuța Netedu.
: +40 232 201 102, int. 2588 | E-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. - Atenție: e-mailurile sau solicitările de clarificări și informații transmise către alte adrese ori alte persoane, în afara celor indicate mai sus nu vor fi preluate/ nu vor fi luate în considerare. Ca urmare, rugăm insistent ca astfel de solicitari de informații/clarificări să NU fie transmise catre secretariat.
A.3 Clarificări metodologice pentru constituirea dosarelor (definiții, perioade, praguri)
- La stabilirea venitului mediu net lunar pe membru de familie se iau în calcul toate veniturile nete cu caracter permanent realizate de membrii familiei, supuse impozitului pe venit. Prin venituri nete se înțelege totalitatea sumelor primite/realizate de persoana singură, respectiv de fiecare membru al familiei, reprezentând valoarea obținută după aplicarea cotei de impozitare asupra venitului impozabil stabilit conform Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.
- Perioada care se ia în calcul la stabilirea venitului net pe membru de familie: octombrie 2024 – septembrie 2025.
- Salariul minim net pe economie care se ia în calcul, pentru stabilirea venitului minim net pe membru de familie, în vederea acordării burselor sociale pentru semestrul I al anului universitar 2025-2026 este de 2.574 lei/lună.
- Ancheta socială este obligatorie în cazul în care nimeni din familia studentului, incluzându-l și pe acesta, nu realizează venituri sau cel puțin un părinte al studentului lucrează sau domiciliază în străinătate.
Dacă părintele este plecat/stabilit în străinătate și este angajat cu contract de muncă sau înregistrează/beneficiază de alte venituri/pensii/indemnizații/ajutoare/alte forme de sprijin, în statul respectiv, aceste venituri vor fi luate în considerare. Conversia în lei se face la cursul BNR din ultima zi a lunii pentru care este obținut venitul.
- Sintagma „familie monoparentală” desemnează familia formată din persoana singură și copilul/copiii aflat/aflați în întreținere, în vârstă de până la 18 ani sau de până la 26 de ani pentru cei care urmează o formă de învățământ - cursuri de zi, organizată potrivit legii, și care locuiesc și gospodăresc împreună.
Prin „persoană singură din familia monoparentală” se înțelege persoana care se află în una dintre următoarele situații:
- a) este necăsătorită;
- b) este văduvă;
- c) este divorțată;
- d) al/a cărei/cărui soț/soție este declarat/declarată dispărut/dispărută prin hotărâre judecătorească;
- e) al/a cărei/cărui soț/soție se află în una dintre situațiile prevăzute la 178 lit. c) sau d) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
- f) al/a cărei/cărui soț/soție este arestat/arestată preventiv pe o perioadă mai mare de 30 de zile sau execută o pedeapsă privativă de libertate și nu participă la întreținerea copiilor;
- g) a fost numită tutore sau i s-au încredințat ori dat în plasament unul sau mai mulți copii și se află în una dintre situațiile prevăzute la a)—e).
- Se asimilează termenului „familie” și persoana/persoanele care se ocupă de întreținerea copilului pe perioada absenței părinților sau tutorelui, conform art. 104 din Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și care locuiește/locuiesc împreună cu copiii aflați în întreținerea sa/lor.
Potrivit articolului de lege mai sus menționat:
- Părintele care exercită singur autoritatea părintească sau la care locuiește copilul, care urmează să plece la muncă în străinătate, are obligația de a notifica această intenție serviciului public de asistenta socială de la domiciliu, cu minimum 40 de zile înainte de a părăsi tara.
- Notificarea va conține, în mod obligatoriu, desemnarea persoanei care se ocupă de întreținerea copilului pe perioada absenței părinților sau tutorelui, după caz.
- Părintele care exercită singur autoritatea părintească sau la care a locuit copilul, care este plecat la muncă în străinătate, are obligația de a transmite de îndată serviciului public de asistenta socială din raza de domiciliu notificarea cu privire la desemnarea persoanei care se ocupă de întreținerea copilului pe perioada absenței sale.
- Confirmarea persoanei în întreținerea căreia va rămâne copilul se efectuează de către instanța de tutelă, în conformitate cu prevederile prezentei legi. Dispozițiile prezentului articol sunt aplicabile și tutorelui, precum și în cazul în care ambii părinți urmează să plece la muncă într-un alt stat.
A.4. Principiile acordării burselor sociale
Principiile care stau la baza acordării unei burse de ajutor social de către Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Iași sunt:
- Bursele pentru sprijin social se pot acorda studenților români, înmatriculați la programe de studii universitare cu frecvență, pe locurile finanțate de la bugetul de stat, în limita fondurilor disponibile.
- Bursele sociale au rolul de a asigura condiții minime de subzistență, de a facilita accesul și de a menține în sistemul de învățământ superior de stat studenții proveniți din medii socio-economice defavorizate, din familii defavorizate și din centre de plasament, în vederea parcurgerii programelor de studii universitare la care sunt înscriși.
- Bursele sociale sunt acordate din fonduri de la bugetul de stat, pe bază de cerere, în funcție de situația socio-economică a familiei studentului și a prezentei metodologii.
- Pentru acordarea burselor sociale nu sunt prevăzute alte criterii academice în afara celui de promovabilitate, pentru care sunt necesare minimum 20 credite obținute în semestrul anterior prin promovarea disciplinelor obligatorii și opționale din planul de învățământ.
- Bursele sociale se acordă pe perioada desfășurării activităților didactice, prin care se înțelege cursuri, seminare, laboratoare, proiecte, activități practice, sesiuni de examene, conform graficului activităților, doar pentru studenții de la învățământul cu frecvență înmatriculați pe locurile finanțate de la bugetul de stat, până la împlinirea vârstei de 35 de ani în condițiile articolelor 7 și 8 din Regulament.
- Beneficiarii burselor sociale pot fi:
- a) studenții orfani de unul sau ambii părinți,
- b) studenții care provin din familii monoparentale;
- c) studenții proveniți din centre de plasament și care nu realizează venituri peste plafonul pentru acordarea bursei sociale;
- d) studenții bolnavi de tuberculoză, care se află în evidența unităților medicale, pe perioada tratamentului tuberculostatic, diabet insulinonecesitant, boli maligne, sindroame de malabsorbție severe, boala cronică de rinichi în program de dializă, astm bronșic persistent, moderat sau sever, epilepsie grand mal, cardiopatii congenitale, hepatită cronică cu fibroză avansată (stadiul F3 sau F4), glaucom, miopie gravă, boli imunologice autoimune forme severe, boli rare, tulburări din spectrul autist, boli hematologice severe care necesită tratament continuu sau spitalizări frecvente, surditate bilaterală, fibroză chistică, cei infectați cu virusul HIV sau bolnavi de SIDA, și cei cu deficiențe locomotorii severe (conform Ordinul nr. 6742/04.12.2023), fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu pe membru de familie;
- e) studenții a căror familie nu a realizat în cele 12 luni înainte de începerea semestrului/anului universitar un venit lunar net mediu per membru de familie mai mare decât salariul de bază minim net pe economie.
A.5. Documentația dosarului – pe categorii de eligibilitate
Studenți orfani de unul sau ambii părinți
- cerere tip – ANEXA 5;
- copie a cărții de identitate;
- copie a certificatului de naștere a studentului (ei);
- copie/copii a/ale certificatului/certificatelor de deces al/ale părintelui/părinților;
- pentru orfanii de un părinte se cere o declarație notarială (emisă cu cel mult 30 de zile înainte depunerii dosarului) a părintelui prin care declară fără echivoc că nu este căsătorit / recăsătorit, nu se află într-o relație de uniune consensuală – concubinaj și că este persoană singură, care locuiește și gospodărește împreună cu copilul / copiii aflat / aflați în întreținere;
- declarație pe propria răspundere privind veniturile nete, cu caracter permanent, obținute pe ultimele 12 luni anterioare cererii, realizate de membrii familiei, supuse impozitului pe venit – ANEXA 8;
- acordul olograf al studentului privind prelucrarea datelor cu caracter personal pentru verificarea respectării criteriilor de acordare a bursei – ANEXA 6;
- acordul olograf al membrilor familiei pentru care s-au declarat venituri, privind prelucrarea datelor cu caracter personal pentru verificarea respectării criteriilor de acordare a bursei (dacă este cazul) – ANEXA 7;
- acte doveditoare privind veniturile nete realizate de membrii familiei pe lunile luate în calcul;
Studenţi proveniţi din familii monoparentale
- cerere tip - ANEXA 5;
- copie a cărții de identitate;
- copie a certificatului de naștere a studentului (ei);
- declarație notarială (emisă cu cel mult 30 de zile înainte depunerii dosarului) a părintelui care are studentul în întreținere prin care declară fără echivoc că nu este căsătorit / recăsătorit, nu se află într-o relație de uniune consensuală – concubinaj și că este persoană singură, care locuiește și gospodărește împreună cu copilul / copiii aflat / aflați în întreținere;
- copie după hotărârea judecătorească prin care a fost pronunțat divorțul sau copie după certificatul de divorț eliberat de notarul public la desfacerea căsătoriei (dacă este cazul);
- copie după hotărârea judecătorească prin care părintele a fost declarat dispărut/raport de anchetă socială (dacă este cazul);
- copie după hotărârea judecătorească de instituire a curatelei (dacă este cazul);
- copie după decizia instanței de menținere a stării de arest a părintelui (dacă este cazul);
- copie după hotărârea judecătorească prin care a fost instituită tutela (dacă este cazul);
- declarație pe propria răspundere privind veniturile nete, cu caracter permanent, obținute pe ultimele 12 luni anterioare cererii, realizate de membrii familiei, supuse impozitului pe venit - ANEXA 8;
- acordul olograf al studentului privind prelucrarea datelor cu caracter personal pentru verificarea respectării criteriilor de acordare a bursei - ANEXA 6;
- acordul olograf al membrilor familiei pentru care s-au declarat venituri, privind prelucrarea datelor cu caracter personal pentru verificarea respectării criteriilor de acordare a bursei (dacă este cazul) - ANEXA 7.
- acte doveditoare privind veniturile realizate de membrii familiei pe lunile luate în calcul;
Studenții proveniți din serviciile de tip rezidențial, respectiv casele de tip familial, apartamentele, centrele de primire în regim de urgență și centrele maternale
- cerere tip – ANEXA 5;
- copie a cărții de identitate;
- copie a certificatului de naștere a studentului (ei);
- documente justificative privind situația în care se află:
- adeverință din care să rezulte faptul că solicitantul se află în plasament;
- copie a hotărârii judecătorești din care rezultă că solicitantul se află în plasament familial;
- declarație pe propria răspundere privind veniturile nete, cu caracter permanent, obținute pe ultimele 12 luni anterioare cererii, realizate de membrii familiei, supuse impozitului pe venit – ANEXA 8;
- acordul olograf al studentului privind prelucrarea datelor cu caracter personal pentru verificarea respectării criteriilor de acordare a bursei – ANEXA 6;
- documente justificative privind indemnizația pentru tineri – Ordonanța nr 1733/2015 cu completările ulterioare din Ordonanța nr 1954/2022;
- acte doveditoare privind veniturile realizate de membrii familiei pe lunile luate în calcul;
Studenții care solicită burse pe motive medicale
- cerere tip – ANEXA 9;
- copie a cărții de identitate;
- certificat de la un medic de specialitate, altul decât medicul de familie, în care să se prezinte evoluția și tabloul clinic al problemei medicale de care suferă studentul și care se încadrează în prevederile lit. d) de la beneficiarii burselor sociale sau certificat de încadrare în grad de handicap (conform Ordinului nr. 6742/04.12.2023). Documentul medical va fi vizat de către medicul de familie și de către medicul arondat Universității;
- acordul olograf al studentului privind prelucrarea datelor cu caracter personal pentru verificarea respectării criteriilor de acordare a bursei – ANEXA 6.
Studenții care provin din familii ale căror venituri lunare nete medii pe membru de familie sunt mai mici decât salariul de bază minim net pe economie (studenţi sub 26 ani)
- cerere tip – ANEXA 5;
- copie a cărții de identitate;
- copie a certificatului de naștere a studentului (ei);
- copii ale cărților de identitate ale părinților;
- copii ale certificatelor de naștere și ale buletinelor/ cărților de identitate (dacă este cazul), ale celorlalți membri ai familiei, aflați în întreținerea părinților;
- declarație pe propria răspundere a unuia dintre membrii majori ai familiei, pentru membrii majori ai familiei fără discernământ sau copii minori aflați în întreținerea familiei, care nu urmează o formă de învățământ și nici nu obțin venituri proprii;
- declarație pe propria răspundere privind veniturile nete, cu caracter permanent, obținute pe ultimele 12 luni anterioare cererii, realizate de membrii familiei, supuse impozitului pe venit – ANEXA 8;
- acordul olograf al studentului privind prelucrarea datelor cu caracter personal pentru verificarea respectării criteriilor de acordare a bursei – ANEXA 6;
- acordul olograf al membrilor familiei pentru care s-au declarat venituri privind prelucrarea datelor cu caracter personal pentru verificarea respectării criteriilor de acordare a bursei (dacă este cazul) – ANEXA 7;
- acte doveditoare privind veniturile nete realizate de membrii familiei pe lunile luate în calcul;
Studenţi cu vârsta cuprinsă între 26 de ani şi 35 ani
- cerere tip – ANEXA 5;
- copie a cărții de identitate;
- copii ale certificatelor de naștere și ale cărților de identitate ale celorlalți membri ai familiei studentului, aflați în grija acestuia, precum copii, soție etc. (dacă este cazul);
- adeverințe privind statutul de elev sau de student pentru membrii familiei care urmează o formă de învățământ (dacă este cazul);
- declarație pe propria răspundere privind veniturile nete, cu caracter permanent, obținute pe ultimele 12 luni anterioare cererii, realizate de membrii familiei, supuse impozitului pe venit – ANEXA 8;
- acordul olograf al studentului privind prelucrarea datelor cu caracter personal pentru verificarea respectării criteriilor de acordare a bursei – ANEXA 6;
- acordul olograf al fiecărui membru al familie pentru care s-au declarat venituri privind prelucrarea datelor cu caracter personal pentru verificarea respectării criteriilor de acordare a bursei – ANEXA 7;
- acte doveditoare privind veniturile nete realizate de membrii familiei pe lunile luate în calcul;
Studenții căsătoriți, ambii soți cu vârsta până în 26 ani
- studentă/student căsătorită cu soț fiind student/studentă, care ambii nu obțin venituri proprii vor depune documentele menționate pentru familia din care provine fiecare, la care se adaugă copie a certificatului de căsătorie;
- studentă/student căsătorită cu soț fiind student/studentă, care ambii obțin venituri proprii vor depune documentele pentru fiecare (soț, soție), la care se adaugă copie a certificatului de căsătorie;
- studentă/student care nu obține venituri personale căsătorită cu soț nefiind student/studentă și care obține venituri, vor depune pentru familia din care provine studentul și documentele pentru soț, la care se adaugă copie a certificatului de căsătorie;
- studentă/student care obține venituri personale căsătorită cu soț nefiind student/studentă și care nu obține venituri, vor depune documentele menționate pentru student și documentele pentru familia din care provine soțul, la care se adaugă copie a certificatului de căsătorie;
- studentă/student căsătorită cu soț fiind student/studentă, care unul obține venituri proprii vor depune documentele pentru familia din care provine studentul care nu obține venituri, la care se adaugă copie a certificatului de căsătorie;
Studenții căsătoriți, cu vârsta peste 26 ani
vor depune documentele pentru ambii soți, la care se adaugă:
- copie a certificatului de căsătorie;
- ancheta socială (dacă veniturile sunt zero);
- acte doveditoare privind veniturile realizate de membrii familiei pe lunile luate în calcul.
- acte doveditoare pentru copiii aflați în întreținere (dacă este cazul)
BURSA DE AJUTOR SOCIAL OCAZIONAL PENTRU ÎMBRĂCĂMINTE ȘI ÎNCĂLȚĂMINTE
Bursa de ajutor social ocazional pentru îmbrăcăminte și încălțăminte se poate acorda, la cerere, în cuantumul lunar al unei burse de ajutor social, de două ori în decursul unui an universitar, studenților cu unul sau ambii părinți decedați, studenților care provin din familii monoparentale, studenților proveniți din centrele de plasament sau studenților defavorizați din punct de vedere socio-economic, a căror familie nu a realizat în cele 12 luni dinaintea depunerii cererii un venit lunar net mediu pe membru de familie mai mare de 50% din salariul minim net la nivel național.
Studenții care solicită această categorie de bursă atașează la dosarul pentru bursa de ajutor social, o cerere separată, analiza dosarului realizându-se o singură dată.
Această categorie de bursă se va acorda doar dacă toți solicitanții de bursă socială primesc această bursă și mai rămâne fondu disponibil (cf. Art. 15, alineat (2), lit. d1- Regulamentul de burse).
B. BURSE DE PERFORMANȚĂ
B.1. DEPUNERE DOSARE
- Perioadă depunere: 20.10.2025 - 04.11.2025 (în zilele lucrătoare)
- Program: 10:00-12:00 și 13:00-15:00
- Loc: Cabinet Administrator Șef Facultate (cabinet 115A), Facultatea de Drept UAIC
Important: Pentru a evita situațiile în care dosarele nu pot fi primite din cauza unor neconformități (documente lipsă, semnături/ștampile absente, copii neconforme, acte cu valabilitate depășită etc.), vă rugăm să depuneți dosarul cât mai devreme, nulăsați efectuarea demersului exclusiv în ultima zi.
- Termen-limită: 04.11.2025. După această dată nu se mai primesc dosare, întrucât acestea intră în analiza Comisiei, cu procesare detaliată și termene procedurale ferme.
- Completări/rectificări se pot face numai în perioada de depunere; la depunerea în ultima zi, riscul de respingere pentru neconformitate este foarte mare.
- Verificați, înainte de depunere, că aveți toate documentele obligatorii, în formatul și cu valabilitatea/conformitatea solicitate.
Pe coperta dosarului se vor menționa:
- „Anul universitar 2025-2026 - semestrul I”
- Numele, inițiala tatălui, prenumele
- Facultatea de Drept, anul de studiu; specializarea (pentru ciclul de master)
- Tipul bursei de performanță (după caz)
B.2. Informații și clarificări: canal unic de comunicare
- Perioada de informare: începând cu data de 20.10.2025.
- Canal unic: orice informație privind bursele sociale se obține EXCLUSIV de la Administrator Șef Facultate: dr. Ciprian-Constantin HĂLĂNGESCU
: +40 232 201 102, int. 2188 | E-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. - Atenție: e-mailurile sau solicitările de clarificări și informații transmise către alte adrese ori alte persoane, în afara celor indicate mai sus nu vor fi preluate/ nu vor fi luate în considerare. Ca urmare, rugăm insistent ca astfel de solicitari de informații/clarificări să NU fie transmise catre secretariat.
B.3. Categorii de burse – informații și documentație
Burse de Performanță Științifică
- se acordă două burse la nivel de facultate: una pentru ciclul de licență/ una pentru ciclul de masterat
- EXTRAS din Regulamentul de burse (beneficiari, perioadă de acordare, condiții specifice, documentație necesară, criterii de departajare)(click)
Burse de Performanță Cultural-Artistică
- se acordă o singură bursă la nivel de facultate
- EXTRAS din Regulamentul de burse (beneficiari, perioadă de acordare, condiții specifice, documentație necesară, criterii de departajare)(click)
Burse de Performanță Sportivă
- se acordă o singură bursă la nivel de facultate
- EXTRAS din Regulamentul de burse (beneficiari, perioadă de acordare, condiții specifice, documentație necesară, criterii de departajare)(click)